FANDOM

Przerabianie cudzych dzieł jest znane praktycznie od początku istnienia twórczości, nie tylko muzycznej ale i malarskiej czy filmowej. Może ono polegać na dodaniu czegoś do już istniejącej pracy, czy rozpoczęcie nowego dzieła na podstawie oryginału.

RodzajeEdytuj

Warto pamiętać, że twórca ustalając tytuł danej wersji utworu ma prawo wpisać do nawiasów cokolwiek, jednak najczęściej spotykane są takie dopiski:

  • Remix - klasyczny i najczęściej widoczny, jest to wizja innego lub tego samego wykonawcy dotycząca jego dzieła i polegająca między innymi na zmianie brzmienia, kolejności następowania poszczególnych sekwencji, dodanie lub usunięcie instrumentów/sekwencji. W skrócie - jest to inny pomysł na wykonanie tej samej produkcji.
  • Edit - prosta edycja dzieła, mająca na celu w nieznacznym stopniu zmienić brzmienie, czasami zmieniane są instrumenty/syntezatory, z rzadka zmianie ulega sekwencja, ewentualnie kolejność.
  • Fix - jest to poprawa brzmienia muzyki, chociażby poprzez ustabilizowanie głośności instrumentów a także poprawienie błędów i niedociągnięć.
  • Mashup - połączenie kilku(najczęściej dwóch) dzieł w jedną logiczną i spójną całość.
  • Re-remix - w świecie muzycznym pojawia się bardzo rzadko. Jest to przeróbka istniejącej już przeróbki, stosowana, gdy wykonawca przerabiający w swoim remixie zupełnie nie nawiązuje linią melodyczną do oryginału, a wymyśla własną, wtedy ta melodia może posłużyć jako pomysł do przerobienia remixu.
  • Rework - Próba stworzenia od podstaw istniejącego już utworu tak, aby w jak największym stopniu przypominał on oryginał, często wykonywany przez samego wykonawcę z powodu np. zaginięcia utworu lub sporej ilości błędów w wersji poprzedniej.
  • Cover - Wykonywany jest przez fanów i osoby trzecie, służy pokazaniu swoich umiejętności muzycznych czy wokalnych.
  • Re-edit - Najczęściej tworzone są przez producentów w celu odnowienia ich istniejącej produkcji.
  • Bootleg - Przeróbka wykonana bez wiedzy i zezwolenia właściciela produkcji, najczęściej z wykorzystaniem nielegalnie zdobytych sampli.
  • Original Mix - Wersja oryginalna, nie edytowana ani ulepszana do wersji klubowej czy radiowej itp, dłuższa od przeciętnej(zwykłej) i najczęściej przygotowana do wydania na płycie winylowej.
  • Club Mix - Dzieło przygotowane budową, akustyką i brzmieniem do odtwarzania w klubach czy na imprezach muzycznych.
  • Radio Edit/Radio Version - Dzieło przygotowane budową, akustyką i brzmieniem do odtwarzania w radiu.
  • Extended - rozszerzona wersja dzieła, bardzo często mylona z original mix i club mix.
  • Pojawić się może też pojęcie Resampling - jest to dodanie do własnego dzieła części z innego utworu.