FANDOM

Piotr Lisek(ur. 21 lipca 1997 w Białymstoku) - polski prezenter radiowy oraz amatorski producent muzyczny, którego twórczość przeważa w dance, trance oraz techno.

Inne nazwy - aliaseEdytuj

  • PiterFox
  • Dj Lisek
  • Lisek
  • Pitrolis
  • Piastylion
  • Chamster
  • Foxay the Dj

ŻyciorysEdytuj

Od urodzenia pasjonuje się informatyką i technologią komputerową oraz sztuką, do dziś głównie wszystkim związanym z muzyką i dźwiękiem. Z rzadka spędza czas ze znajomymi, preferuje w samotności programować i tworzyć dzieła muzyczne. Swoją przygodę z muzyką Piotr rozpoczął w połowie 2009 przerabiając "Credits" autorstwa Acclaim Entertainment. Później, w tym samym roku nagrał kompilację błędów programu Virtual Dj, stworzył także kilka prostych kompozycji w Sony Music Dj. W 2011 zaprzestał działalność aż do końca 2013. 1 stycznia 2014 roku artysta podczas eksperymentów w Dj Club Mix zaimponował znajomym. Zachęcony komentarzem "Zostań dj'em" odnalazł profesjonalny program: FL Studio i od tamtej pory w nim tworzył. Po kilku tygodniach zabawy, 1 marca studio opuścił utwór pod tytułem "Space". Pierwszy profesjonalnie wykonany kawałek trwał 5 minut 40 sekund(5:40:663). Do dziś zachował się plik mp3 w jakości 320kbps. Na jego podstawie 22 września 2014 został wykonany "Landing on Moon" mający być poprawioną wersją Space. Ponad miesiąc później, 9 kwietnia pojawia się "Underwater", także w spokojnym stylu. Trwa 5 minut i 33 sekundy. Jego wadą było to, że był bardziej cichy od pozostałych, prawdopodobnie przez niedopatrzenie i przypadkowe przesunięcie suwaka głośności w dół. Utwór zachował się w jakości 192kbps. Piter wciąż eksperymentował, z rzadka kończył pełne produkcje.

PiterFoxEdytuj

Dopiero pod koniec czerwca muzyk wziął się do pracy na poważnie. 29 czerwca wraz z powstaniem "New World"(9:05) utworzone zostało też konto PiterFox w serwisie Soundcloud. Utwór przypadł do gustu nie tylko bliskim, ale także niewielkiej rzeszy słuchaczy Muzycznej Chmury. Tego samego dnia Piotr poznał Dj Seendi(Muesum), która postanowiła przerobić premierowy singiel. Jeszcze tego samego dnia oboje wstąpili do Freight Records - świeżo założonej wytwórni płytowej. Dwa dni po premierze "New World" pojawia się przeróbka w wykonaniu Dj Seendi. Jest to pierwsza przeróbka utworu autorstwa Piotra.

11 lipca powstaje "Time". Publikacja przez Freight Records nastąpiła jednak z opóźnieniem, dopiero 15 lipca. "Beautiful", który został przemianowany na "Journey" powstał 23 lipca, premiery doczekał się dopiero w pierwszy tydzień sierpnia już na oryginalnym koncie PiterFox po zamknięciu Freight Records.

W dość przypadkowy sposób powstaje "Collision", zrobiony w innym stylu od pozostałych, studio opuścił dnia 2 sierpnia i podbił uszy fanów na Soundcloudzie.

7 sierpień to dzień powstania First Flight, kilka dni później rzekomo był odtworzony w jakiejś internetowej stacji radiowej, do dziś nie wiadomo czy jest to prawda. Follow w profilu tego dnia Piotr uzyskał od Paula Vinitsky'ego.

Dzień później Piotr skomponował "Win" i tym samym ustanowił osobisty rekord najkrótszej przerwy między dwoma produkcjami i wynosił on jeden dzień. Dodatkowo tego samego dnia poznaje wykonawcę Unjobbed i początek tej znajomości zaowocował przeróbką utworu "Win".

Hallucinations to połączenie tanecznych rytmów z psychodelicznymi dźwiękami i efektami. Stworzony został dzień po przyjeździe z wyspy Lanzarote, 2 września 2014. Po raz pierwszy zastosowany został sub bass.

Czwartego września we współpracy z Kawacznikiem oraz Muesum wyprodukowany został "Edge". Utwór ten był początkiem istnienia zespołu Swingjumpers, dla którego sam Piotr wymyślił nazwę. Wstąpił do niej jako Freight.

Artysta bez nazwyEdytuj

5 września z niewiadomych przyczyn konto PiterFox znika z serwisu Soundcloud. Tym samym Piotr zaniechał używania tej nazwy by wymyślić nową. Nie zaprzestał jednak robienia tego, co lubi i już 20 września powstaje Final Lap, który został wrzucony na konto testowe. Wraz z Dj Michu$ otworzyli internetową rozgłośnię radiową Piasta FM, dołączył do niej Pieciak32 oraz Dj Clark.

Po ponad miesięcznej przerwie spowodowanej intensywnym prowadzeniem radia, 30 października ze studia wychodzi "Lanzarote" i wkrótce staje się przebojem.

Pierwsza wersja "Invasion" powstaje wieczorem 8 listopada, wersja skrócona następnego dnia. Wersja "Collision Mix" jest oparta na "Collision", ze wzmocnionym kickiem oraz dodanymi wstawkami "kosmity" niczym z filmu.

"Lost in Tokio" z dnia 29 listopada do dziś uważany jest przez samego autora jako niewypał, jednak reakcja publiki okazała się inna. "Im gorsze dla mnie, tym lepsze dla innych" - powiedział Piotr pewnego razu.

Data ukończenia "Dancing With You" szacowana jest na 30 listopada 2014, utwór zaginął około miesiąc po premierze, remixy zdążyli wykonać Ubex oraz Unjobbed. Wersja poprawiona ukazała się 10 sierpnia 2015.

Jedna z porażek wykonawcy to "Stay With Me". Obrobiony przez Justynę wokal po eksporcie uległ zniszczeniu, partia gitarowa była zbyt głośna a reszta nie współgrała ze sobą, Piotr stwierdził więc że najlepszym rozwiązaniem będzie zniszczenie rzekomej wersji i wykonanie ścieżki od nowa. Uszkodzony wokal za zgodą autora do przeróbki wykorzystał zespół Swingjumpers.

Wątpliwości co do daty powstania budzi "Air Hockey", jednak obie wersje wyeksportowały się o 3:48(pełna wersja) i 7:09(wersja do teledysku) tego samego dnia

Trzy dni przed Wigilią Bożego Narodzenia na dysku twardym zostają bezbłędnie zapisane nowe dane, jest to "Computer Error". Publikacji doczekał się 29 grudnia. Kawałek ten miał powstać, jak mówi autor, tylko dla parodii w celu wyśmiania gustu muzycznego wielu ludzi, nie stało się tak jednak i po niewielkich poprawkach stał się kolejnym utworem.

FoxayEdytuj

Najkrótszy czas tworzenia utworu należy się dla "Watching The Stars", 20 marca Lis w ciągu 2 godzin i 15 minut wykonał dwie wersje - podstawową i rozszerzoną. Okres między "Program Error" a "Watching the Stars" jest jednocześnie najdłuższym w historii autora okresem nie zawierającym żadnej produkcji i wynosi ponad 3 miesiące.

Data w zaginionym pliku move out.wav wskazywała na to, iż był on utworzony dnia 2 maja, jest to jednak wersja poprawiona. Do dziś nie ustalono prawdziwej daty powstania pełnej wersji Move Out(wcześniej Forgive), jedyny plik zawierający wszystkie informacje i dane został utracony, tak więc cały utwór, zarówno oryginał jak i poprawiony przepadł. Jedyną wskazówką jest remix w wykonaniu Unjobbeda, który powstał 22 stycznia tego samego roku co świadczy o tym, że Piotr pomysł miał mniej więcej od tamtego czasu i prawdopodobnie się nim podzielił.

"April 1" powstał 1 kwietnia i jest efektem współpracy z wykonawcą o nazwie Ubex.

10 i 11 kwietnia to dwie daty stworzenia "Anniversary", obie wersje powstały z różnicą jednego dnia. Ścieżka ma numer 21 czyli ulubiony numer Foxay'a.

Chwilowy brak zapału ze strony twórcy poskutkował nagromadzeniem się niedokończonych pomysłów na dysku. Niestety, nieprzewidziana usterka spowodowała konieczność wymiany nośnika i wszystkie utwory a także kilka innych niezbędnych plików zostało bezpowrotnie utracone. Twórca zmuszony został do zrobienia miesięcznej przerwy w produkcji. W międzyczasie remix "Final Lap" wykonuje Ubex, co choć trochę wypełnia ubytek twórczy w kalendarzu a 19 czerwca upada zespół Swingjumpers. Od Michała i Justyny pojawiła się inicjatywa tworzenia muzyki w aplikacjach na urządzenia przenośne, tak więc Piotr miał okazję produkować bez potrzeby używania komputera. Projekt został nazwany Virtuosia, uczestniczyli w nim Ubex jako lider, Muesum oraz Foxay. Piotr wciąż zaangażowany był w twórczość indywidualną, jednak już w mniejszym stopniu. Od 25 czerwca Virtuosia oficjalnie rozpoczyna działalność. Otwarta została strona internetowa służąca głównie do wymiany projektów, jednak znalazło się tam miejsce także dla fanów. Opracowanych zostało pięć pomysłów, które zaczęły być powoli rozwijane. Tworzenie w aplikacjach przypadło do gustu dla wszystkich. Piotr po odzyskaniu komputera po naprawie znów tworzył indywidualnie, jednak w mniejszym stopniu gdyż pracował na rzecz zespołu. Wykonał siedem indywidualnych produkcji:

"Second Life" - Pierwszy utwór wykonany po naprawieniu dysku. Przez długi czas był niedoceniany, nawet zapomniany, obecnie uważa się go za jedną z najlepszych produkcji.

"Can We Meet Again?" będący próbą odtworzenia zaginionego sprzed kilku miesięcy utworu

"Favourite Place" także będący odtworzeniem utraconego kawałka, obecnie znajduje się na pierwszym miejscu najlepszych dzieł Foxay'a

"Don't Give Up" który także stał się zapomniany przez długi czas zanim został dopracowany.

"Joy of Exploring"

"Sound of Bells" - próba odtworzenia utraconego demo z maja 2015

"Above the Clouds"

"Childhood" - 1 wrzesień 2015. Prawdopodobnie najlepsza produkcja.

W połowie września Foxay opuszcza Virtuosię i znów tworzy w solowym projekcie.

22 września utworzył "Was it a Dream?"

Dnia 28 września opublikowany zostaje "Together We Make Good" we współpracy z Sound Project 21. Kilka dni później odkryte zostają dwie wersje: oryginalna i "without pitch changes" wykonane tylko przez Foxay'a.

Kolejna współpraca z Sound Project 21 zaowocowała utworem "Breeze".

Następnym wykonawcą do współtworzenia była Muesum, z którą Foxay utworzył "Progressive Addiction".

Czwarty pod rząd utwór współdzielony(Memories), tym razem z producentką Amada Sence został ukończony 5 listopada przez samego Piotra, z powodu nagłego wypadku współtwórczyni.

8 listopada Piotr przywrócił remix utworu "Edge" grupy Swingjumpers.

"Changes" został wyeksportowany 28 listopada, a ostateczna i zarazem najlepsza wersja 2 grudnia.

Po nieoczekiwanym powrocie Amady Piotr postanowił wykonać z nią kolejne dzieło. Rok zakończył się dzięki temu niesamowitym utworem "Land of Happiness".

DyskografiaEdytuj

PłytyEdytuj

Zobacz teżEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj